Mandailing merupakan tempat terbit banyaknya ulama-ulama yang hebat dan handal, diantara ulama tersebut adalah Syeikh Abdul Qadir binTolib ulama besar yang terkenal di Makkah dan di semenanjung melayu, Ada di kalangan kita yang tidak mengetahui dari kalangan ulama Mandailing yang bernama Abdul Qadir banyak, tetapi yang terkenal ada dua orang ulama, seorang yang lebih terkenal di Makkah dan Indonesia, sementara seorang lagi lebih terkenal di Malaysia.
Yang
sangat terkenal di Makkah adalah tuan guru Syeikh Abdul Qadir bin Sobir
al-Mandili yang pernah mengajar di Masjid haram Makkah, beliau adalah guru dari
seluruh ulama besar Nusantara, diantara murid beliau :
1. Syeikh Musthafa Husein al-Mandili ( pendiri Musthafawiyah tahun 1912 M),2. Syeikh Abdul Halim bin Ahmad Khathib al-Mandili,3. Syeikh Abdurrahim Perak,4. Syeikh al-Habib Abdullah Mufti Syafi`iyyah Perak Ipoh,5. Syeikh Muhammad Ali Kuala kangsar,6. Syeikh Zainuddin Bila,7. Syeikh Zainuddin al-Palembani,8. Syeikh Muhammad Ja`far Abdul Wahab,9. Syeikh Hasan Maksum Medan Deli,10. Syeikh Daud bin Mahmud al-Jawi,11. Syeikh Abdul Lathif Mantu`,12. Syeikh Utsman Tegal,13. Syeikh Muhammad Husein al-Palembani al-Makki,14. Syeikh Muhsin al-Musawa al-Palimbani al-Makki,15. Syeikh Saleh bin Muhammad Idris al-Kelantani al-Makki16. dan yang lain-lainnya.
Sementara
Syeikh Abdul Qadir yang sangat terkenal di Malaysia adalah Syeikh Abdul Qadir
bin Tolib al-Mandili. Kelahiran dan asal usul beliau Syeikh Saya Buya Ibrahim
Zannun al Mandaili berkata : Syeikh Abdul Qadir bin Tolib dilahirkan di desa
Sigalapang di daearah Penyabungan Kabupaten Mandailing Natal Sumatra Utara
Indonesia, sementara Syeikh Abdu Qadir bin Sobir al-Mandili di lahirkan di Huta
Siantar Penyabungan Mandailing Sumatra Utara. Syeikh Abdul Qadir bin Tolib di
lahirkan pada tahun 1329 Hijriyah, masa kanak-kanak dihabiskan di kampung
halamannya, ketika itu beliau layaknya seperti anak-anak mandailing yang sibuk
dengan mengaji al-Qur`an dan belajar agama islam, Mandailing merupakan basis
islam yang kuat dan patuh dengan agama sehingga mempengaruhi kejiwaan Syeikh
Abdul Qadir al-Mandili.
Merantau ke Malaysia
Merantau
ke Malaysia bukan hanya banyak terdapat pada zaman sekarang ini, bahkan sejak
zaman dahulu penduduk Sumatra sudah banyak yang merantau dan berhijrah ke
negeri Malaysia, diantara salah satu sebab banyaknya penduduk Sumatra yang
berhijrah ke Malaysia adalah karena penduduk Pulau Sumatra berkependudukan
melayu, dari kerajaan Langkat sampai kerajaan Palembang adalah kerajaan melayu
dan berbahasa melayu, dahulu orang-orang melayu Sumatra sangat memiliki
hubungan kuat dan erat dengan orang melayu Malaysia sebab itulah perpindahan
dan berhijrah banyak terjadi, bahkan hubungan perkawinan pun banyak terjadi.
Diantara
penduduk pulau Sumatra yang banyak juga berhijarah ke negeri Malaysia adalah
orang-orang Mandailing, sebahagian meraka ada yang ingin mencari penghidupan,
sebahagiannya lagi ingin mencari ilmu agama, keberanian warga Mandailing yang
meninggalkan kampung halamannya untuk mencari ilmu membuahkan hasil yang cukup
membanggakan, sehingga Mandaling banyak melahirkan ulama-ulama besar dan para
intelektual yang handal.
Ketika
usia Syeikh Abdul Qadir menanjak dewasa beliau berhijrah menuju Malaysia, di
Malaysia beliau belajar agama dari ulama-ulama besar negeri Kedah, beliau
begitu giat sekali mencari ilmu, demikian juga ketekunannya dalam beribadah.
Berhijrah ke Makkah Pada tahun 1355 hijriyah Syeikh Abdul Qadir berangkat
menuju Makkah al-Mukarramah untuk menunaikan manasik haji, setelah menunaikan
haji Fardhu beliau berniat untuk bermukim di Makkah al-Mukarramah agar dapat
belajar dengan ulama-ulama besar yang berada di Makkah, pada masa dulu Makkah
masih sebagai pusat pengajian para ulama- ulama Nusantara, sehingga banyak
diantara pemuda-pemuda di Nusantara yang ingin menghabiskan masa mudanya di
Makkah untuk menuntut ilmu, pengajianpengajian agama begitu berkembang pada
saat itu, halaqah-halaqah pengajian di penuhi oleh para pelajar.
Murid-murid
beliau tidak pernah sunyi, halaqah beliau senantiasa di penuhi, tidak pernah
kurang dari dua ratus pelajar, beliau mampu menarik perhatian para pelajar
dengan keilmuan danke ahliannya, para pelajar sangat senang sekali dengan cara
mengajar beliau, sehingga mudah untuk di fahami, beliau salah satu ulama
Nusantara yang tidak lahir di Makkah tetapi mengajar di Masjid al-Haram Makkah.
Guru di Masjidil Haram
Bukan
sedikit tokoh-tokoh ulama yang berketurunan Mandailing berhijrah ke Tanah
Melayu. Antara tokoh terawal
yang datang ke Tanah Melayu ialah Syeikh Junid Thala. Tokoh besar ini lahir
pada tahun 1314 Hijriyyah bersamaan dengan 1897 Masehi. Beliau merupakan
pendiri Madrasah ad-Diniyah di Padang Rengas, Kuala Kangsar Perak. Madrasah ini
pernah menjadi pusat gerakan menentang penjajah satu masa dahulu. Tokoh
selanjutnya ialah Syeikh Abdul Qadir Bin Abdul Mutollib Al-Indonesi Al-Mandili.
Beliau pernah menimba ilmu di Kedah dan kemudiannya menjadi tenaga pengajar di
Masjidil Haram. Walaupun menjadi guru di Masjidil Haram, hubungan beliau dengan
alim-ulama dan para penuntut ilmu di Alam Melayu sangat akrab. Beliau sangat
mengambil berat tentang perkembangan semasa samada dari segi agama mahupun
politik di Alam Melayu.
Nama penuh ulama
ini ialah Abdul Qadir bin Abdul Mutollib bin Hassan. Beliau dilahirkan pada
tahun 1910 Masehi di Sigalangang, Tapanuli Selatan sebuah wilayah yang terletak
di bahagian Sumatera Utara dalam Pulau Sumatera. Latar belakang keluarganya
adalah dalam bidang asas tani. Syeikh Abdul Qadir mendapat pendidikan awal di
Sekolah Belanda pada tahun 1917 dan lulus Darjah Lima pada tahun 1923. Setahun
selepas itu beliau berhijrah ke Kedah untuk mendalami ilmu agama. Di peringkat
awal, beliau menimba ilmu kepada Tuan Guru Haji Bakar Tobiar di Pondok Penyarum,
Pendang. Selepas itu beliau berpindah ke Pondok Air Hitam untuk menimba ilmu
kepada tokoh ulama di situ iaitu Tuan Guru Haji Idris dan Lebai Dukun. Pada
tahun 1926, Syeikh Abdul Qadir memasuki Madrasah Darul Saadah Al-Islamiyah
(Pondok Titi Gajah ) yang pada waktu itu dipimpin oleh Syeikh Wan Ibrahim Abdul
Qadir yang lebih terkenal dengan panggilan Pak Chu Him) oleh masyarakat
setempat. Beliau menadah kitab kepada Pak Chu Him selama 10 tahun. Beliau
sangat tekun belajar dan amat ringan tulang.
Pada musim cuti,
beliau akan bekerja mengambil upah memukul padi kerana pondok itu terletak di
dalam kawasan padi. Diriwayatkan bahawa telah menjadi amalan beliau untuk
menghafaz sambil memukul padi. Tidak hairanlah beliau menjadi anak murid
kesayangan Pak Chu Him Selanjutnya beliau menjadi guru pondok membantu Pak Chu
Him mengajar di situ tetapi dalam tempoh yang tidak lama. Ini adalah kerana
beliau mengambil keputusan untuk berangkat ke Makkah untuk menimba ilmu kepada
kakanda Pak Chu Him iaitu Syeikh Wan Ismail Abdul Qadir atau lebih dikenali
sebagai Pak Da ‘Ail. Pak Da ‘Ail pada ketika itu merupakan tokoh ulama besar di
Makkah. Pada tahun 1936, beliau bertolak ke Makkah dan setibanya di sana,
beliau bukan saja berguru dengan Pak Da ‘Ail tetapi juga tokoh-tokoh
ulama lain seperti :
- Syeikh Al-Maliki,
- Syeikh Hassan Al-Masyat,
- Syeikh Muhammad Al-Arabi,
- Syeikh Sayyid Al-Alawi,
- Syeikh Muhammad Ahyad,
- Syeikh Hasan Yamani,
- Syeikh Muhammad Nur Saif,
- Syeikh Umar Hamdan Mahrusi,
- Syeikh Yasin Al-Fadani dan
- Syeikh Abdullah Lahji.
Dengan mendampingi
ulama-ulama besar ini, beliau telah mendalami ilmu khususnya dalam bidang
Tauhid, Tasawwuf, Fiqh dan Hadith. Ketika berada di Makkah beliau tambah tekun
belajar.
Diriwayatkan
masanya banyak dihabiskan di Masjidil Haram dengan mengaji, menghafaz,
mengerjakan tawaf dan minum air zam-zam Saking alimnya beliau yang menguasai
pelbagai bidang ilmu maka beliau kemudiannya diterima menjadi guru di Masjidil
Haram. Bukan calang-calang orang menjadi guru agama di Masjidil Haram kerana
Masjidil Haram menjadi tempat perhimpunan alim-ulama untuk menimba ilmu.
Syeikh Abdul Qadir telah mendapat pengiktirafan tokoh-tokoh ulama di Makkah sehingga beliau diberi izin untuk mengajar di kota suci itu. Disebabkan itulah beliau telah digelar oleh seorang tokoh ulama Kedah iaitu Tuan Guru Haji Husein Che Dol[1] sebagai "al-Alim al-Fadhil wa al-Abdi al-Kamil As-Syeikh Abdul Qadir bin Abdul Mutollib Al-Mandili al-Indonesi" yang menggambarkan tingginya tahap keilmuan beliau. Halaqah pengajiannya sentiasa mendapat tempat di hati para penuntut ilmu khususnya penuntut yang datang dari Alam Melayu. Halaqah beliau dikatakan sentiasa penuh, tidak pernah kurang dari 200 orang pelajar. Beliau mengajar pelbagai bidang ilmu termasuklah ilmu Nahu, Sorof, Hadith, Musthalah Hadith, Tafsir, Fiqh Syafi`i dan sebagainya. Ketika menjadi guru di Masjidil Haram, Syeikh Abdul Qadir pernah ditawarkan dengan pelbagai jawatan termasuk sebagai guru agama di Cape Town, Afrika Selatan.
Syeikh Abdul Qadir telah mendapat pengiktirafan tokoh-tokoh ulama di Makkah sehingga beliau diberi izin untuk mengajar di kota suci itu. Disebabkan itulah beliau telah digelar oleh seorang tokoh ulama Kedah iaitu Tuan Guru Haji Husein Che Dol[1] sebagai "al-Alim al-Fadhil wa al-Abdi al-Kamil As-Syeikh Abdul Qadir bin Abdul Mutollib Al-Mandili al-Indonesi" yang menggambarkan tingginya tahap keilmuan beliau. Halaqah pengajiannya sentiasa mendapat tempat di hati para penuntut ilmu khususnya penuntut yang datang dari Alam Melayu. Halaqah beliau dikatakan sentiasa penuh, tidak pernah kurang dari 200 orang pelajar. Beliau mengajar pelbagai bidang ilmu termasuklah ilmu Nahu, Sorof, Hadith, Musthalah Hadith, Tafsir, Fiqh Syafi`i dan sebagainya. Ketika menjadi guru di Masjidil Haram, Syeikh Abdul Qadir pernah ditawarkan dengan pelbagai jawatan termasuk sebagai guru agama di Cape Town, Afrika Selatan.
Presiden Sukarno
dikatakan pernah menawarkan kepada beliau jawatan Mufti Indonesia manakala
Al-Malik Saud, Raja Arab Saudi menawarkan jawatan sebagai Qadhi Al-Qudat dengan
gaji yang besar tetapi beliau menolaknya kerana ingin menumpukan perhatian
kepada pengajarannya di Masjidil Haram. Ini bersesuaianlah dengan gelaran yang
beliau sendiri pakai iaitu "Khuwaidam Talabah al-Ilmu as-Syarif bil Harami
al-Makki (Khadam kecil bagi penuntut ilmu di Masjidil Haram)". Syeikh
Abdul Qadir tidak ketinggalan menghasilkan karya dimana ada di antara kitab-kitab
yang ditulisnya itu masih lagi digunakan sebagai teks pengajian di pondok dan
di masjid. Tulisan beliau meliputi pelbagai bidang seperti usuluddin, tasawwuf,
fiqh, politik, pendidikan dan perundangan.
Diriwayatkan
sewaktu berada di Makkah, beliau telah menghasilkan 24 buah kitab dalam bahasa
Melayu dan Arab. Antara hasil penulisannya ialah seperti :
Buku-buku yang ditulisnya dalam bidang politik dan perundangan antaranya ialah seperti :
- Risalah Pokok Qadyani; Risalah ini mendedahkan kesesatan dan bahaya ajaran Mirza Ghulam Ahmad Qadyani.
- Sinar Matahari Buat Penyuluh Kesilapan Abu Bakar Al-Asy’ari; Kitab ini ditulis pada tahun 1958 mengkritik pemikiran Kaum Muda.
- Al-Mazhab atau Tiada Haram Bermazhab; Kitab ini juga ditulis pada tahun 1958 mengkritik pemikiran Kaum Muda.
- Pendirian Agama Islam; Kitab ini ditulis pada tahun 1956 dan membicarakan tentang masalah ideologi ciptaan manusia seperti kapitalisme, sosialisme dan komunisme serta percanggahannya
dengan aqidah dan pemikiran Islam. - Senjata Tok Haji dan Tok Lebai; Kitab ini ditulis pada tahun 1949
- Pembantu Bagi Sekalian Orang Islam Dengan Harus Membaca Quran dan Sampai Pahalanya Kepada Sekalian Yang Mati; Kitab ini ditulis pada tahun 1950
- Tuhfat Al-Qari Al-Muslim Al-Mukhtarah Mimma Ittifaqa Alaih Al-Bukhari wa Muslim; Kitab ini ditulis pada tahun 1952
- Bekal Orang Yang Menunaikan Haji;Kitab ini ditulis pada tahun 1953
- Penawar bagi Hati; Kitab ini ada diterbitkan dalam versi Rumi oleh penerbit Hidayah Publishers
- Perisai bagi Sekalian Mukallaf ;Kitab ini ada diterbitkan dalam versi Rumi oleh Hidayah Publishers dan Jahabersa.
- Kebagusan Undang-undang Islam dan Kecelaan Undang-undang Ciptaan Manusia (1961),
- Siasah dan Loteri dan Alim Ulama (1962) dan Islam: Agama dan Kedaulatan (1959).
Syeikh Abdul Qadir
sangat gigih mengajar tidak kira walaupun dalam keadaan sakit. Tidak langsung
tampak kesakitan yang dideritainya sebaik saja beliau mula mengajar. Apabila
ditanya oleh anak muridnya apakah beliau sudah sembuh, beliau menjawab,
"kalau menangis pun bukan nak lega". Begitulah hebatnya tokoh ulama
yang berasal dari Alam Melayu ini yang sangat gigih berdakwah dan menabur ilmu
kepada umat Islam tanpa mengira penat dan lelah.
Wafatnya
Syeikh Abdul Qadir Pada tanggal 20 Rabi`ul Awwal tahun 1385 hijriyah (1965 Masehi), Syeikh
Abdul Qadir bin Tholib menghembuskan nafasnya terakhir untuk bertemu dengan
Allah s.w.t., setelah mengalami penyakit yang beliau derita, masyarakat Makkah
sangat berduka cita dengan kewafatan beliau, para pelajar sangat kehilangan
ulama panutan mereka, isak tangis menyelubungi kewafatan seorang ulama yang
alim, banyaknya para pelayat dan pensolat menunjukkan betapa besarnya kecintaan
mereka kepada Syeikh Abdul Qadir al-Mandili, beliau di kuburkan di perkuburan
Ma`la Makkah Mukarramah.
Kitab: Pertunjuk Bagi Umat
Maklumat
ringkas kitab :
Judul
kitab: Irsyadul Pertunjuk Bagi Umat Pada Menerangkan Dalil-dalil Bagi
Sembahyang Sunat Qabliyah Bagi Jum’at
Kategori:
Fiqih
Penterjemah:
al-‘Alim al-‘Allamah Syaikh ‘Abdul Qadir bin ‘Abdul Mutalib al-Indonisi
al-Mandili
Jumlah
halaman: 19 halaman
Tarikh
selesai diterjemah: 17 Dhulhijjah 1376H
Kitab ini diterjemahkan dari bahasa ‘arab ke bahasa melayu oleh al-‘Alim al-‘Allamah Syaikh ‘Abdul Qadir bin ‘Abdul Mutalib al-Indonisi al-Mandili. Kitab ‘arabnya bertajuk Sunniyah al-Jumu’ah al-Qabliyah karangan oleh al-Imam al-Hafidz al-Faqih al-Muhaqqiq Sirajuddin ‘Umar ibn ‘Ali al-Andalusi atau dikenali dengan nama Ibn Mulaqqin (723H – 804H). Kitab ini selesai diterjemah oleh Syaikh 'Abdul Qadir al-Mandili di Masjid Khif, di Mina pada waktu dhuha, hari Khamis, tanggal 13 Dhulhijjah 1376.
Isi kandung kitab ini adalah mengenai dalil-dalil disunatkan sholat sunat qabliyah Jum’ah. Sebagaimana yang kita ketahui, golongan yang berfahaman Wahabi telah membid’ahkan [dengan bid’ah dholalal] sholat sunat tersebut. Maka kitab kecil ini menerangkan dalil yang jelas mengenai sunat qabliyah.
Kitab ini diterjemahkan dari bahasa ‘arab ke bahasa melayu oleh al-‘Alim al-‘Allamah Syaikh ‘Abdul Qadir bin ‘Abdul Mutalib al-Indonisi al-Mandili. Kitab ‘arabnya bertajuk Sunniyah al-Jumu’ah al-Qabliyah karangan oleh al-Imam al-Hafidz al-Faqih al-Muhaqqiq Sirajuddin ‘Umar ibn ‘Ali al-Andalusi atau dikenali dengan nama Ibn Mulaqqin (723H – 804H). Kitab ini selesai diterjemah oleh Syaikh 'Abdul Qadir al-Mandili di Masjid Khif, di Mina pada waktu dhuha, hari Khamis, tanggal 13 Dhulhijjah 1376.
Isi kandung kitab ini adalah mengenai dalil-dalil disunatkan sholat sunat qabliyah Jum’ah. Sebagaimana yang kita ketahui, golongan yang berfahaman Wahabi telah membid’ahkan [dengan bid’ah dholalal] sholat sunat tersebut. Maka kitab kecil ini menerangkan dalil yang jelas mengenai sunat qabliyah.
Sekian, pengenalan ringkas mengenai kitab Pertunjuk Bagi
Umat Pada Menerangkan Dalil-dalil Bagi Sembahyang Sunat Qabliyah Bagi Jum’at.
والله
تعالى أعلى و أعلم
Sumber:
- http://www.nikn
asri.com/?p=137 8 - Biografi Ulama Nusantara