Syeikh Muhammad
Saleh Al-Minankabawi adalah seorang ulama terkemuka dari Sumatera Barat. Mengenai ulama yang berasal dari Minangkabau ini, masih terdapat beberapa hal yang
masih simpang siur. Terdapat dua nama mengenai orang tuanya, yaitu Abdullah dan
Muhammad Thaiyib. Ayahnya yang bernama Abdullah digunakan pada tiga buah
karyanya yang telah ditemukan. Nama Muhammad Thaiyib pula digunakan sewaktu
beliau menjadi Syeikh al-Islam Perak Darul Redzuan. Syeikh Muhammad
Saleh dilahirkan di Kampung Tungkar, Luak Tanah Datar, Sumatera Barat.
Salah satu muridnya bernama Muhammad Saleh Mandahiling, penulis buku biografinya yang menyebut bahawa Syeikh Muhammad Saleh lahir kira-kira pada tahun 1266 Hijriyah. Terdapat keraguan pada tahun anggapan tersebut, karena beberapa fakta bertentangan dengan jalan sejarah yang ada hubungan dengannya. Syeikh Muhammad Saleh meninggal dunia pada 17 Dzulkaidah 1351 Hijriyah /12 Maret 1933 di Kuala Lumpur, Malaysia. Dalam buku muridnya itu diceritakan bahwa Syeikh Muhammad Saleh bersahabat dengan Syeikh Ahmad Khatib Minangkabau (lahir 1276 Hijriyah/1855 M), Syeikh Mukhtar Jawa/Bogor (lahir 1278 Hijriyah) dan Syeikh Nawawi Bantan (1230 Hijriyah). Berdasarkan perbandingan tahun kelahiran ulama-ulama yang tersebut dengan kelahiran Syeikh Muhammad Saleh (1266 Hijriyah) itu, terdapat kesimpulan bahwa Syeikh Muhammad Saleh bukan sahabat Syeikh Nawawi Bantan tetapi beliau adalah muridnya. Kelahirannya yang diasumsikan tahun 1266 Hijriyah itu masih perlu dikaji ulang, sekurang-kurangnya agak berdekatan dengan tahun kelahiran Syeikh Ahmad Khatib Minangkabau (1276 Hijriyah) dan Syeikh Mukhtar Jawa/Bogor (1278 Hijriyah) itu.
Salah satu muridnya bernama Muhammad Saleh Mandahiling, penulis buku biografinya yang menyebut bahawa Syeikh Muhammad Saleh lahir kira-kira pada tahun 1266 Hijriyah. Terdapat keraguan pada tahun anggapan tersebut, karena beberapa fakta bertentangan dengan jalan sejarah yang ada hubungan dengannya. Syeikh Muhammad Saleh meninggal dunia pada 17 Dzulkaidah 1351 Hijriyah /12 Maret 1933 di Kuala Lumpur, Malaysia. Dalam buku muridnya itu diceritakan bahwa Syeikh Muhammad Saleh bersahabat dengan Syeikh Ahmad Khatib Minangkabau (lahir 1276 Hijriyah/1855 M), Syeikh Mukhtar Jawa/Bogor (lahir 1278 Hijriyah) dan Syeikh Nawawi Bantan (1230 Hijriyah). Berdasarkan perbandingan tahun kelahiran ulama-ulama yang tersebut dengan kelahiran Syeikh Muhammad Saleh (1266 Hijriyah) itu, terdapat kesimpulan bahwa Syeikh Muhammad Saleh bukan sahabat Syeikh Nawawi Bantan tetapi beliau adalah muridnya. Kelahirannya yang diasumsikan tahun 1266 Hijriyah itu masih perlu dikaji ulang, sekurang-kurangnya agak berdekatan dengan tahun kelahiran Syeikh Ahmad Khatib Minangkabau (1276 Hijriyah) dan Syeikh Mukhtar Jawa/Bogor (1278 Hijriyah) itu.
Pendidikan
Syeikh Muhammad
Saleh berangkat ke Mekkah sejak berumur 6 tahun mendapat pendidikan
dari orang tuanya, Syeikh Muhammad Thaiyib (atau Syeikh Abdullah), seorang
Syeikh haji di Mekah. Ia sempat belajar kepada ulama-ulama besar Mekah yang
terkenal, yaitu :
- Saiyid Ahmad bin Zaini Dahlan
- Syeikh Abu Bakar Syatha
- Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki
- Syeikh Abdul Hamid asy-Syarwani
- Saiyid Umar Ba Junaid
- Saiyid Muhammad Said Babshail, dan
- Saiyid Abdullah Zawawi.
Dalam buku
biografinya tidak disebut seorang pun gurunya yang berasal dari dunia Melayu secara jelas, tetapi memperhatikan jalan ceritanya,
Syeikh Muhammad Saleh juga belajar kepada ulama-ulama dunia Melayu yang
terkenal di Mekkah pada zaman itu. Diceritakan dalam buku itu bahwa sewaktu
Syeikh Muhammad Saleh akan memperdalam ilmu falak bersama beberapa orang
kawannya. Kawan-kawannya hanya belajar empat kali saja kerana guru tersebut
terlalu keras. Nama guru falak yang diceritakan dalam buku itu tidak
dinyatakan. Syeikh Muhammad Saleh sempat menyelesaikan pelajarannya dari guru
yang keras itu. Demi lebih memahami ilmu tersebut, beliau belajar pula kepada
seorang pemuda yang berusia 16 tahun, juga tidak disebut namanya.Daripada
cerita di atas penulis berpendapat kemungkinan yang dimaksudkan guru falak yang
terlalu keras itu ialah Syeikh Ahmad al-Fathani. Sedangkan pemuda ahli falak
yang berusia 16 tahun itu, ialah Syeikh Muhammad Nur al-Fathani.
Pengembaraan dan Aktivitas
Setelah belajar
selama 17 tahun di Mekkah, Syeikh Muhammad Saleh pulang ke Minangkabau. Selama
kira-kira empat tahun di Minangkabau, digunakan untuk mengembara ke segenap
pelosok wilayah itu, dan pada waktu-waktu tertentu membantu gurunya, Syeikh
Muhammad Jamil mengajar. Pengembaraan di Minangkabau dimanfaatkannya pula
berdakwah dan mengajar melalui pembacaan kitab, melalui kitab berbahasa Arab
maupun bahasa Melayu. Sewaktu berada di Minangkabau selama empat tahun itu,
Syeikh Muhammad Saleh berkesempatan pula belajar ilmu persilatan dan beberapa
jenis ilmu hikmat untuk pertahanan diri yang diperlukan pada zaman itu.
Diceritakan bahawa dalam ilmu persilatan, beliau telah mencapai tingkat seorang
pendekar. Dalam ilmu pengobatan, beliau berkemampuan pula mengobati
berjenis-jenis penyakit.
Syeikh Muhammad Saleh berangkat lagi ke Mekkah karena
beliau merasa ilmunya masih kurang dalam bidang-bidang tertentu, seperti ilmu
falakiyah, ilmu manthiq, ilmu tafsir dan lain-lain. Setelah beberapa tahun
belajar dan mengajar di Mekkah, sahabat dan muridnya, Engku Kudin, putra Raja Deli-Serdang
mengajak beliau menyebarkan Islam di kerajaan di Sumatera Timur itu. Selesai
menunaikan haji tahun 1309 Hijriyah /1892 Masehi, Syeikh Muhammad Saleh bersama
jemaah haji menaiki kapal dari Jeddah ke Pulau Pinang. Selanjutnya Syeikh Muhammad Saleh
mengembara di seluruh Semenanjung Tanah Melayu, mulai Pulau Pinang, Perak,
Selangor, Pahang, Terengganu dan Johor.
Kemana saja beliau pergi, beliau terus mendapat sambutan bukan hanya rakyat
jelata tetapi juga para sultan setiap kerajaan tersebut. Dari pergaulan dengan
sultan-sultan Melayu, Syeikh Muhammad Saleh berkesimpulan bahwa Sultan Abdur Rahman Mu'azzam Syah, Sultan Riau-Lingga
adalah sultan yang paling garang. Ia mementingkan keindahan pakaian dan
perhiasan serta menyukai kelazatan makanan dan minuman. Sultan
Abu Bakar, Sultan Johor, adalah sultan yang cerdik, mengasihi rakyat
dan mengutamakan kepentingan kerajaannya. Sultan Zainal Abidin III, Sultan Terengganu,
adalah sultan yang sangat dalam pengetahuan Islamnya dan sangat bertakwa kepada
Allah.
Hakim di Kerajaan Riau-Lingga
Sebelum Syeikh
Muhammad Saleh menjadi Syeikh al-Islam Perak, beliau pernah memegang jabatan
Hakim di kerajaan Riau-Lingga. Pelantikan beliau sebagai Hakim Riau-Lingga
adalah atas kehendak Yam Tuan Muda Raja Muhammad Yusuf al-Ahmadi.Sebab Syeikh
Muhammad Saleh diminta oleh Yam Tuan Muda Raja Muhammad Yusuf al-Ahmadi menjadi
Hakim Riau-Lingga adalah untuk menjaga kewibawaan putera baginda, Sultan Abdur
Rahman Mu'azzam Syah, Sultan Riau-Lingga ketika itu. Yam Tuan Muda Raja
Muhammad Yusuf al-Ahmadi dalam beberapa tahun merasa gelisah kerana beberapa
perkara di mahkamah banyak yang tidak dapat diselesaikan. Ada yang tertunda
sekurang-kurangnya tiga tahun. Syeikh Muhammad Saleh dapat menyelesaikannya,
beliau adalah seorang ulama yang bijaksana, amanah. Semuanya dapat beliau
selesaikan.
Syeikh Muhammad Saleh terpaksa berpindah dari Riau,
Pulau Penyengat ke Pulau Lingga untuk menjalankan tugasnya sebagai
Hakim. Sewaktu Syeikh Muhammad Saleh memegang jabatan Hakim Riau-Lingga itulah
salah seorang Kerabat Diraja Kerajaan Perak bernama Engku Raja Mahmud atau
digelar dengan Imam Paduka Tuan Perak mengenalinya. Engku Raja Mahmud mengagumi
kebijaksanaan Syeikh Muhammad Saleh dalam menyelesaikan pelbagai isu, lagipula
ulama yang berasal dari Minangkabau itu dapat menggabungkan pengetahuan yang
bercorak duniawi dan ukhrawi. Dengan bermacam-macam cara Engku Raja Mahmud
membujuk ulama itu supaya bekerja di negerinya di Perak Darul Redzuan.
Menjadi Syeikh al Islam
Engku Raja
Mahmud akhirnya berhasil mengajak Syeikh Muhammad Saleh berpindah ke Perak
setelah dua tahun beliau bertugas sebagai Hakim di Riau-Lingga. Manakala Engku
Raja Mahmud kembali ke Perak, beliau dilantik menjadi Kadi Besar Kerajaan
Perak. Syeikh Muhammad Saleh mulai mengajar pelbagai kitab-kitab Islam terutama
kitab-kitab Melayu/Jawi di Kuala Kangsar pada tahun 1318 Hijriyah /1900 Masehi.
Sejak awal kedatangannya di Kuala Kangsar, beliau telah mendapat restu Sultan
Idris, Sultan Perak Darul Redzuan ketika itu. Selain mengajar kitab
untuk pengajian orang tua-tua, Syeikh Muhammad Saleh juga berhasil mendirikan
Madrasah Ihsaniyah yang menurut sistem pendidikan persekolahan di Teluk Anson.
Cita-cita Sultan Perak untuk melantik seorang Syeikh al-Islam bermula tahun
1922 Masehi, namun secara rasminya Syeikh Muhammad Saleh al-Minankabawi
memegang jabatan itu pada 6 Jumadil akhir 1343
Hijriyah / 1 Januari 1925 Masehi.
Karya-Karya
- Mawa'izhul Badi'ah, diselesaikan pada 24 Muharam 1335 Hijrah. Dicetak oleh Mathba'ah Al-Ahmadiah, 1344 Hijrah. Kandungannya merupakan nasihat dan akhlak yang diringkaskan dari Mawa'izhul Badi'ah karya Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri.
- Kasyful Asrar, diselesaikan pada hari Selasa, 27 Safar 1344 Hijriyah. Cetakan yang pertama hingga cetakan yang ke 29 oleh Maktabah wa Mathba'ah Al-Ahmadiah, Singapura. Kandungannya membicarakan tentang tasawuf haqiqat atau tasawuf falsafi. Karya ini pernah ditahqiq oleh Syeikh Haji Muhammad Wali al-Khalidi dengan judul Tanwirul Anwar fi Izhhari Khalal ma fi Kasyfil Asrar, diterbitkan oleh Al-Maktabatut Taufiqiyah, Jalan Perdagangan No. 4 Atas, Banda Aceh. Kasyful Asrar juga pernah diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia dengan judul Menyingkap Rahasia Agama dan Tasawuf, diterbitkan oleh Yayasan Dakwah Islam, Surabaya.
- Jalan Kematian, diselesaikan 14 Jumadil akhir 1344 Hijriyah. Dicetak pada bagian akhir Kasyfur Asrar oleh Maktabah wa Mathba'ah Al-Ahmadiah, Singapura.
- Nashihatul Mubtadi, tanpa tanggal. Cetakan yang pertama oleh Maktabah wa Mathba'ah Al-Ahmadiah, 1346 Hijriyrah/1927 Masehi. Kandungannya merupakan berbagai nasihat ke arah keteguhan pegangan dalam beragama Islam dan iman.
Murid-Murid
Murid beliau
sangat banyak di seluruh Semenanjung, di antaranya termasuk Sultan
Iskandar Syah, Sultan Perak. Yang pernah menulis riwayat hidup
beliau ialah murid yang lama berhubungan dengannya, ia adalah Muhammad Saleh
Mandahiling, Tapanuli. Buku tersebut diberi judul Izalatul
Hairan fi Qshshah Syaikhil Islam Darir Ridhwan, judul dalam bahasa Melayu adalah Menghilangkan Kehairanan
Pada Menyatakan Cerita Syeikhul Islam Perak Darul Redzuan.